Характеристика на зодия Овен: Агнецът Божий, Азът и апостол Петър

Характеристика на Овен в светлината на Библията. От Овен към Везни – пътят на уравновесяването. Овен и Агнецът Божий. Апостол Петър. Словото (говорът). Добродетели и недостатъци.

Тази статия за зодиакалния знак Овен не може да бъде разбрана, ако подходите към нея през материалистическия светоглед.

Знаците не са нещо, което може да бъде обяснено от материализма.

Така че оставете го някъде за други статии.

За най-добро възприемане не си представяйте някой познат или приятел, чието слънце е било под знака на Овена по време на неговото раждане. Това би било грешно. Овенът е сила, която може да се открие у всеки човек. Защото освен Слънце в хороскопа на всеки има и други планети. Все някоя от тях е била и е в този знак.

Не възприемайте Овена като човек, когото познавате. Това само ще ви обърка. Овенът е импулс, който се намира и у вас, и у всеки. Проумейте Овена, за да разберете по-добре собствените си постъпки, за да проумеете и разтълкувате действията и характера на всеки човек. Всеки човек е „представител“ на зодията. Всеки е всички Божии зодиакални знаци.

В статията по-долу многократно се споменават Христос и апостол Петър във връзка с Овена. Така че и традиционното християнство няма да ви бъде от особена полза, докато четете тази статия. Екзотеричното (външно, ритуално и обичайно) християнство отрича връзката на Свещеното писание и зодиакалните знаци.

Но то и принципно избягва да чете Библията, защото според него тя е пълна с противоречия и неразбираеми глупости.

Така че и обикновеното, общоприето конвенционално християнство няма да ви свърши работа при четене на тази статия. Дори би ви попречило. Оставете го и него някъде за друг път. Истините по-долу са вдъхновени от езотеричното християнство (християнството на вътрешната светлина), което чете внимателно Библията и не омаловажава написаното в Евангелието на Йоана, не го нарича невярно, сгрешено или второстепенно. То открива връзките на зодиакалните знаци със Свещеното писание. Но да преминем към основния текст:

Овен е пръв знак на Зодиака, защото под негово влияние е създадена главата*. Но това е единият аспект.

Фрагменти от картина на художника от Брюге Ян ван Ейк (+1441), Ghent Altarpiece, 1432

Христос влиза в Зодиака през портата на Овена. Когато идва на Земята, точката на пролетн. равноденствие е в Овен, посочва в своя лекция антропософският лекар д-р Инго Юнге. Овен е и 12-ият, най-високо поставен знак. От него се влиза надолу до Риби и израстването е в обратна посока – от Риби към Овен.

Джон Джоселин също пише за многоплановата значимост на знака Овен. Според „Медитациите“ (виж линка по-долу*), Повратът на времето (началото на Новата ера) се случва, когато пролетното равноденствие е в Овен.

Повратът е въплъщаването на Христос в човек – Исус, и преминаване на човечеството в нова епоха – от Преди към След Христа.

Овенът като Агнец Божий

Авторът дава пример с ранен символ на Христово съзнание, който представлява агне със слънчев ореол. Той е увенчан с четирите посоки (четирите стихии, 4-те елемента), което според астролога свързва едно същество, по същност Христово-Слънчево, с творческия потенциал на Зодиака. Още по-значим е фактът, че агнето има неестествено извита назад глава, сякаш гледа себе си. Според Джоселин това изобразява пораждането на Аз-съзнанието.

Както казахме, под знака на Овена Христос се въплъщава в Исус. Важен момент е Кръщението. В Евангелието на Йоан е писано, че в деня след Кръщението Йоан и двама ученици стоят и гледат как Исус се приближава. Тогава Йоан казва: „… ето Агнецът Божи„.

Христос е роден в деня на Кръщението

Библията е ясна, че за разлика от Исус, Христос се е родил в деня на Кръщението

Това е изречена с думи връзка между Христос и Овена, през чиято порта той навлиза отвъд Космоса и отвъд Зодиака. Мястото, от което идва Христос, се бележи от Гласа, който се раздава от небето и съобщава, че Исус е Синът Възлюбен. И още: че той е роден именно днес, на 6 януари 30-а година. Тоест влизането на Христос в Исус става в мига на Кръщението, което е своеобразно раждане в човешкото тяло.

Символиката в момента на кръщението отразява троичността на света. Принципът на Духа е изобразен като гълъб, този на сина – като Агнец, а Отецът е гласът.

В Библията символът на Овена се използва широко. В Евангелието от Йоан е посочено, че в овчата кошара се влиза само през вратата – Христос, и влизането и излизането през него представлява спасението.

Евангелие от Йоана 10:1-9 зодия овен

От една страна текстът показва слизането на Христос при човека (овчата кошара), а хората са обозначени със символа на овцата. Който не познава принципа на създаване на Слънчевата система от Висшите Йерархии, ще намери в овците от Библията качествата на същите тези животни с тяхното стадно чувство и липса на индивидуална воля (овчедушен, кротък като овца и т.н.). Ще излезе, че човекът е просто една овца, която чака да бъде хранена и водена – при това определение, изречено от самия Исус.

Нищо подобно! Хората са обозначени като овци (Овен), защото те вече притежават активния Аз. Овенът е главата като индивидуалност и като ръководител на целия организъм. Човекът от овчата кошара носи Себе-то, своята индивидуалност. Това са качества на Овен и тези качества се отразяват в главата на човека.

Фрагменти от картина на пергамент на английски художник, ок. 1220 г.

Казаното дотук ясно и директно е дадено и от Джон Джоселин в неговите „Медитации“. Той казва, че овците от гл.10 на Евангелието от Йоана не са същества без слово и воля, които следват цялото. Те са представители на мъжките Овци – Кочовете. Овенът ръководи главата и Кочът го символизира. Той носи „Аз-импулса“, той е дейно човешко същество – силна човешка индивидуалност, израз на „Аз Съм“, идентичността на човека.

Така погледнато, вече става ясно защо Овенът е първи знак (или 12-ти) на Зодиака и как той се характеризира със сила и ръководно начало. Оттук идват и основните характеристики на Овена, както и на хората, представители на зодия Овен.

Каква е същността на Овен, характеристика

В Овен човешката индивидуалност е много силна. Неговият ръководен принцип е „Аз Съм“. В астрологията за ширпотреба този принцип е даден като девиз, от който се ръководят Овните. И е вярно, но само донякъде. По същество „Аз Съм“ отразява наличието на Аза в човека, неговата идентичност.

Азът е свързан с наличието на воля и инициатива. Ето го обяснението защо Овенът е със силна индивидуалност, която му дава основата и неговата характеристика да бъде водач и пионер. Всъщност Овенът е този, който води стадото, а не е част от стадо, което следва посоката на общността.

зодиак, щайнтер, антропософия, висши йерархии, овен

Символът на Овена – Агнеца е вълнувал умовете и въображението на художниците от всички времена. Третото изображение е ранно християнско

Като водач и пионер, Овенът има някои съответни на това качества. Той има желание да ръководи и това му е заложено. Вътрешният му импулс е да повежда другите. Второ, той има волята да ги ръководи. Изпълнен е с амбиция. Освен това е прогресивен.

В Овен можем да открием всички начала – на лично, местно, национално, международно и дори на космично ниво.

Управляван от Марс, Овен е енергичен, деен, ентусиазиран. Той вярва в себе си до самоувереност, откровен е до войнственост, енергичен и смел до безразсъдство. Истинското поле за изява на Овена е действеността и ако по някаква причина той бъде блокиран или само ограничен, става неспокоен, нападателен и конфликтен.

Силата на Овен в своя изграждащ аспект може да спаси Душата за Духа, пише Джоселин, а може и да я разруши, ако нисшето Аз не възприема висшето Себе.

Градивен и разрушителен аспект на силата на Овен

Първа характеристика на Овен е, че притежава първична и умствена сила (глава). Неговият вътрешен мотор е необходимостта да се движи, да върши нещо, да е деен. Ако той владее енергията си, градивните му способности са огромни. Водаческите – също.

Но ако съзнанието му не е в синхрон с висшето Себе, тогава благословията на Овена се превръща в негово проклятие – силата му става глупост. Когато липсва цялостност и хармония, тогава изобилната енергия, насочен навън, има разрушителна сила. Разрушителна и към самия Овен.

зодиак, щайнтер, антропософия, висши йерархии, овен

Много известни и неизвестни художници са претворявали Agnus Dei, изписвайки църкви и в стъклописи

Бързината (и нетърпението), волята за водачество и управление се изразяват в непремерени, зле обмислени действия. Овенът забравя за физическите ограничения на пространството, времето и земното си тяло и неговата лоша преценка, трескавост и нетърпение да действа и да успее се обръща срещу него. Както казва Джоселин, той бере плода на своята непостоянна, лошо преценена буреносна глупост.

Енергията на Овен е толкова мощна, че е способна да създаде безредие и хаос. И обратно – ако има стабилна цел, истинска светлина в живота си, тогава енергията му е с уникална градивна сила.

Ако някой Овен ви се вижда импулсивен, невъздържан, дори зле възпитан и конфликтен, той със сигурност е Овен без цел в живота. Той няма къде да вложи енергията, която му е дарена изначално, лишен е от посока, в която да движи претоварения с гориво локомотив.

Всъщност Овенът е подвластен на своя енергиен заряд, който има качеството да се движи центробежно – винаги от центъра към периферията. Неуравновесеното олицетворение на този знак проявява разрушителна импулсивност, експанзивно поведение, експлозивни прояви, но в крайна сметка енергията му се пръска по периферията и изчезва. Такъв Овен се опустошава и изпада в негативизъм. Овен без цел е като балон, издут до крайност, който се пръска, спихва и се изпразва от съдържание.

Човекът, олицетворяващ този знак, крайно се нуждае от осмисляне на живота си, от следването на значими цели, иначе енергията му бива загубена и за него, и за света.

Макар и пълен с идеи и притежател на необходимата за реализацията им енергия, Овенът дефакто не е в състояние да ги осъществи самостоятелно, без помощта на други знаци.

Защо Овен не е перпетум мобиле

Овенът има много енергия, но е склонен да я губи. Тя изтича навън по силата на центробежността и за да я използва, му трябва стабилност. Тази стабилност би могла да идва от неговия допълнителен знак – Везни. За да обясним това, ще разгледаме групирането на знаците.

В Зодиака работи принципът на троичността – всичко се явява по три пъти:

зодиак, щайнтер, антропософия, висши йерархии, овен

зодиак, щайнтер, антропософия, висши йерархии, овенТе се комбинират в 3 кръста, във всеки от които има по един представител от вида знаци според стихиите:

  1. Кардинален – Овен (огнен), Рак (воден), Везни (въздушен) и Козирог (земен). Според д-р Инго Юнге те дават началото и представляват кръста на Отца, който корелира с физическото тяло. Знаците от кардиналния кръст дават качеството на душата, наречено мислене;
  2. Фиксиран кръст – Телец (земен), Лъв (огнен), Скорпион (воден) и Водолей (въздушен). Този кръст се свързва с астралното тяло. Знаците от него дават качеството чувстване;
  3. Подвижен кръст – Близнаци (въздушен), Дева (земен), Стрелец (огнен) и Риби (воден). Те представляват кръста на Сина – етерното ни тяло. Тези знаци определят желанията, които отварят възможност за действие. Качеството на душата е волята.зодиак, щайнтер, антропософия, висши йерархии, овен

За да имат способността да започнат нещо ново, кардиналните знаци трябва да мислят, фиксираните трябва да го „прекарат“ през сърцето – да чувстват, а подвижните – да поискат и да действат.

Кардиналният кръст също така отразява и други отношения:
  • сезоните: Овен – пролет, Рак – лято, Везни – есен, Козирог – зима;
  • движението на небесните тела: Овен – ден, Везни – нощ, Рак и Козирог – лятното и зимното слънцестоене.

В кардиналния кръст Овен и Везни се уравновесяват. Те са пролетта и есента, денят и нощта. Затова Везни е допълнителен знак на Овен.

Везни като кардинален знак, също трябва да мисли, за да започне нещо ново. Но като въздушен знак той балансира и хармонизира огнения Овен. Без уравновесяването на Везни силата на Овена е неконтролирана и хаотична, тя се пилее. Идеите, на които е богата Главата, си остават само в полето на възможностите, но не се реализират.

Овенът е склонен да се надценява и да дава напразни обещания. Той е свръхидеалист. Но той обладава само мисловна енергия, която идва от главата, но й липсва чувство (сърце), за да я пусне в действие.

Везни чудесно уравновесяват Овена. Те си взаимодействат като женското (Венера) и мъжкото (Марс), като въздуха и огъня. И двата знака са горещи, но Овен е суха горещина, а Везни – влажна.

Как става уравновесяването

Азът – индивидуалността, се изразява силно в Овен. Обаче той е една частица, а не цяло. Това цяло идва от Везни – знакът на свръхличността. Везни съдържа цялото с всичките му части. В него е силата, която уравновесява Овена.

зодиак, щайнтер, антропософия, висши йерархии, овен

Франсиско де Сурбаран, Агнец Божий, 1640

Докато не е уравновесен, този знак ще се пита какво е истина, посочва Джоселин, но няма да има търпението нито да изчака, за да научи отговора, нито ще работи, за да постигне този отговор. Той като израз на физическата, земна личност, има нужда да бъде оформен от свръхличността – духовния човек (Везни), за да се роди Христовото съзнание.

Везни избира пътя, а Овенът има нужда от път (и от цели). Овенът е склонен да се управлява от своя егоизъм (силен Аз), докато Везни осветява пътя му от Духа и го води към просветление.

Описаният механизъм се нарича от Джоселин сватбата на Агнеца, чието постигане е предизвикателството в живота на Овена. Той следва да се научи да преодолява егоизма си и да впряга мощните си сили, енергия и богатство от идеи в алтруизъм. Всъщност предизвикателството е да осъзнае ръководния принцип на Христос и да се подчини на духовното същество.

Тежките уроци в живота на Овена се появяват, за да го подтикнат да измине този път към зряло съзнание, в което присъстват и чувства, и възвишени цели, и стабилност. Тежките уроци в живота на този знак често се проявяват в отношения с брачен партньор. Тези отношения се бележат от негативизъм и неприятности, произхождащи от това, че единият или другият не отговарят на идеала, посочва Джоселин.

В Евангелие на Йоана са записани думи на Исус, в които той обяснява защо не нарича хората, на които говори, слуги, а приятели.

Евангелие от Йоана 15:15 зодия Овен

Той всъщност има предвид духовно издигнатия човек. Слугата е нисшият Аз, който е сляп за света – той не знае какво прави неговия господар. А господарят е Христовото същество у човека. Развитите души се свързват с него и живеят под неговото ръководство.

Така и Овенът ще напредва, ако свърже силното в себе си нисше Аз с висшето Христово съзнание. Урокът на Овена е да осъществи това, единствено като преди това ще преодолее импулсивността и непостоянството си, присъщи на нисшето.

Апостол Петър – Овен

Апостол Петър в "Тайната вечеря" на Леонардо да Винчи. Овен или Стрелец?

„Тайната вечеря“. Леонардо да Винчи определя апостол Петър като Стрелец, но според Джоселин той съответства на Овена

Апостол Петър проявява типични качества за Овен, посочва в книгата си Джон Джоселин, макар да прави уговорката, че Леонардо Да Винчи в своята „Тайна вечеря“ го сочи за Стрелец. Но Джоселин вижда в Петър идеалния пример за Овен. Ето няколко основания:

  1. Петър дава обещание, което не съумява да спази. Казва на Христос, че не могат да го съблазнят. И когато Христос му отговаря, че точно тази нощ той трикратно ще се отрече от него, Петър продължава да настоява. Това е типично поведение на Овен, който се надценява и затова е готов да дава неизпълними обещания:

евангелие от марко 14:29-31 зодии

  1. Обещанието на Петър е следствие на неговия силен идеализъм – абсолютно типично за Овен. Овенът е воден от своите идеи, които приема безкритично и е убеден, че напълно е в силите му да ги реализира;
  2. На трето място вричането на Петър е израз на импулсивността на Овена, който се поддава на вътрешната си искра, без да я поставя под съмнение;
  3. В тази сцена (разговорът на Тайната вечеря) прозира и желанието на Овена да бъде винаги пръв, да не остане назад или в сянка;
  4. След обещанието за безкрайна вярност следва и моментът, в който Петър се отрича от Христос. Тук се отразява слабостта на Овена в реализацията. Той е воден от идеализъм, отвътре му напират големи дела, духът е готов да се разгърне, но плътта му е слаба. Както посочихме по-горе, идеите на Овен без стабилността на допълнителната зодия Везни не стигат до реализация. Те остават едни големи голи обещания. Духовната издръжливост на Овена не е достатъчна, защото – както обяснява Джоселин, липсва правилната връзка между нисшия и висшия Аз – между слугата и господаря.

Смелостта идва от Висшите светове, носи я Христос. Смелостта се приема от Христос и тя е противодействието на страховете. Когато Петър се отрича от Исус, той се отрича от силата, с която би могъл да устои. Отдава се на страха, защото не приема смелостта.

Случилото се с Петър се възпроизвежда милиони, милиарди пъти сред човеците. Светът е обхванат от страхове заради неосъществената връзка с Христовото съзнание. Хората са будни само за физическото (и затова се боят от смъртта на тялото) и спят за духовното, заради което не се и сещат за смъртта на душата.

Апостол Петър дава и още примери за характера на Овена. Той проявява прочутата импулсивност и прибързаност, присъща на тази зодия, и когато отрязва ухо в мига на предателството. Тези му характеристики се отразяват и в отказа му Христос да му измие краката. Но когато разбира, че туй е начинът да бъде Негов ученик, Петър вече иска повече – не само краката, но и главата и всичко останало. Овенът винаги иска всичко, той е максималист.

Урок на Овена: от хаос към хармония

Джоселин определя съзнанието на Овена като първично и неразчленено – като един девствен елемент, който го приближава повече до животните, отколкото към човека, стремящ се към Христово съзнание. Заради това този знак има някои специфични особености:

  • Той е хаотичен. Притежава енергия, но неорганизирана и ненасочена. Сила, която бихме сравнили с пистолет, който бива размахван и стреля напосоки;
  • Той има силни желания. Те са като огън, който прави Овен активен, деятелен и енергичен. Но липсата на насоченост става причина понякога този огън да изгори самия Овен;
  • Той има силен инстинкт. Този инстинкт се изразява в импулсивност и действие преди мисълта.

Оттам идват твърдоглавието, прибързаността, пременливостта – Овенът отправя енергията си ту тук, ту там (липсва му последователност). Груба сила и себеволие до крайност – така го описва Джоселин. Пак тук се корени и екстравагантността на Овена, неговата избухливост, борбеност, войнственост и храброст до глупост, дори – лудост.

зодиак, щайнтер, антропософия, висши йерархии, овен

Фрагменти от илюстрации на Gospel Book of St. Emmeram of Regensburg

Урокът на Овена е да овладее и интегрира в живота си спокойствие, хармония, самообладание, равновесие. Да се обучи да уважава другите хора и техните чувства. Да „шпори“ напред, но не през трупове, образно казано. Овенът следва съзнателно да работи за отглеждането на такива качества. В случай че напредне дотолкова, подвластният на знака ще има възможността да се възползва от огромното богатство на своята неизчерпаема енергия, за да гради добри и полезни неща. На Овена му трябва себеконтролът, присъщ на фиксираните знаци, и разбирането, присъщо на променливите.

Ролите на Овен

Силата, енергията, амбицията и желанието да бъде пръв водят Овен в две възможни посоки:

  1. Овенът се стреми да бъде водач и лидер (първи по длъжност, първи по влияние). Затова той бива привлечен от поприща, които му предоставят възможност да „носи байрака“. Политиката и властта са негова естествена среда, доколкото тя му дава поле за изява. Идеализмът му и лекотата, с която дава обещания, го правят идеален за длъжности, на които не може да се казва само истината и реалното;
  2. Втората посока, свойствена за Овен, е пионерската, откривателската (първи по време). Каквото и да прави, Овенът иска да води.

Макар и подходящ за лидерски и проправящи пътища позиции, Овенът съдържа в себе си и самосаботиращия елемент. На подобни поприща той никога не е застрахован от грешки, провали поради неизпълнени обещания или непоследователност, от неточности и преувеличения. Амбицията подклажда енергичността на този знак, но ако той не е работил за своето равновесие и хармоничност, е под риска от големи неприятности.

Хората на Земята много често в своята история са имали водачи, които са водени от животински инстинкти, пише Джоселин. И те не са прокарали пътища към Истината. Мирът ще дойде, когато човекът излезе от мрака, от апатията. Много хора днес отричат Христос и висшите същества от Духовните Йерархии. Но всеки има в рожд. си хороскоп поне малко от енергията на Овена. Тя е там, за да ни дава огнения устрем, с който да постигаме – като пионери, Христовата истина.

Двете световни войни от миналия век са доказателство какво произтича, когато водят егоизмът и личните желания. И двете войни са в Марсов цикъл, стартирал през 1909 година и приключил 1944 г.

Пътят на Овен
  • От разрушаваща към градивна енергия,
  • от импулсивност към осъзнатост,
  • от прибързаност към обмисленост,
  • от хаотичност към себеконтрол

– това е пътеката за израстване на Овен. Той е призван да осъзнава Себе-то и да се отваря за Христовото съзнание. А пътят към това минава през подчиняване на животинските елементи в себе си.

Овен учи хората, че следва да създадат връзка с Христовия Дух в себе си и по-нататък да я поддържат, подхранват и усилват.

джон джоселин медитации зодии

Други нива на значение на Овен

Джоселин разглежда нисшите изрази на Овен и разделя следните нива на значение:

Животинската природа – най-нисш израз. Тя се изразява в убеждението, че правото е в силата. Войните са изпитанията, пред които бива изправен човекът, за да осъзнае погрешността на това убеждение. Във войните човекът е предизвикан да разкрие своя Аз и да заяви правото си на човек.

Освен това във войните, след като се осъзнае като Аз, човекът е призван да направи избор – между тъмнината и просветеността. Тъмнината се символизира от „мушкащия коч“. Тя е невежеството и заслепяването от материята. На другата страна са Христовото съзнание и Истината.

Добродетелите на Овен, които биват извратени, въвеждат човека в страсти, илюзии, грешки и лъжи. Те разкривяват перспективата и я отвеждат далеч от Христовата светлина. Джоселин дава пример с Първата от световните войни, която обърква умовете на хората и мнозинството от тях остават напълно незапознати с причините за нея.

Във Втората световна невежеството се пренася на друго поле – относно природата на човека. Защото той осъзнато не се признава за обладател на Душа и Дух. Изходът от тези катастрофи е бил Христос, а Марс Джоселин определя като „имитация на Духа“.

Овенът показва пътя на всеки човек към единствено необходимото му – да постигне самосъзнанието на същност с Душа и Дух, временно обитаващо физическо тяло. Животът е процес на разтваряне на съзнанието. Човекът тръгва от неразграниченост от Бога, после става Аз и Аз-съзнателен. Сега сме в период на издигане на съзнанието над раси и националности. Следващата стъпка е съзнателност в Христос и разтваряне на съзнанието за космическия ред.

Личностите в знака на Овен израстват чрез волево мислене и заемане на ново отношение към живота. Те правят грешки, поправят се и напредват към Истината. Тях ги възпитава Истината.

Личностите, доминирани от Овен, имат силен интелект и силна воля – предпоставки наистина да бъдат водачи. Но духовната им воля развита в слаба степен, защото не са хармонизирани с духовния човек. Затова водачеството им не е съвършено.

Те са призвани да градят мост към висшия човек. Процесът е отразен при Петър след кръщението в Духа на Петдесятница. Арестуван и затварян, той не се въздържа да бъде говорител, защото

деяния на апостолите 5:29 зодии

Постигане на добродетели при Овен

Енергията на Марс дава на Овен сила за мислене. Той достига до стойностно мнение не веднага, а след премисляне. Бързината и импулсивността са причина първото му мнение да е предубедено и прибързано, подчинено на началните впечатления. Най-ранно формираното мнение не е вярно, но по-късно Овенът премисля и обичайно променя становището си. Именно втората му мисъл е съществена за него. Хармонията идва чрез обмисляне. Но Овен винаги е под риска да се върне назад, обратно към хора и ситуции, които са му носили вреда.

Развитият Овен е много полезен. Неговите идеи са значими и са подкрепени с решение за действие. Но повечето души под този знак минават през трудни опитности в живота си на Земята. Те много лесно се обиждат и отдръпват. Приемат като лична обида неща, които класифицират като несправедливи.

Словото и Овенът

Дванайсетте знаци на Зодиака съответстват на също толкова сетива у човека. Те обаче не са фиксирани през всички епохи на развитието. Щайнер прави 4 различни схеми на съотнасяне. В първата от тях Овенът се свързва със слуха, а в следващите 3 схеми – със сетивото за възприемане на Аза. Като 12-и знак (1 от горе надолу) в днешно време той логично се свързва с 12-ото – Сетиво за Аза, най-висшето от четирите социални сетива.

зодиак, щайнтер, антропософия, висши йерархии, овен

Олтар на Светия кръст от немския художник Адам Елшаймър, 16 век. Иисус е изобразен като агънце

Рудолф Щайнер казва (Събрани съчинения 169), че дванадесетте сетива на човека се свързват с дванадесетте сили, които от своя страна съответстват на зодиакалните съзвездия. Всяка сила е различна – силата на Овена се различава от тази на Телеца и Близнаците, както възприятията на око, ухо и т.н. се различават.

Но сетивата не само съответстват на съзвездията. Те са формирани от силите им. Освен това те са заложени още от Стария Сатурн и след това се развиват. В ранните времена човекът е бил отворен към Космоса, а сега е затворен със сетивата си.

Ние не говорим по повърхностен начин за някакво съответствие на Азовото сетиво с Овена и на другите сетива с различните зодиакални знаци, а говорим затова, защото сетивата на човека още не са били така изградени по времето на ранните процеси на нашата земна планета, че да са се намирали в неговия организъм и да са възприемали външния свят“, казва Щайнер.

Това обяснява факта, че към зодиакалните знаци се причисляват различни сетива, както конкретно е с Овен – първо слуха, а после Аза. Джоселин пък не съотнася към Овен нито слуха, нито Аза, а говора.

Овенът съответства на сетивото говор, казва той и прави сравнение между присъщата на органите на говора вътрешна динамика с активността на Овена. Друга връзка е необходимостта Овенът да се разшири, да надмогне нисшето в себе си и да постигне Христос. А това, според Джоселин, става чрез придобиване отново на „Загубеното Слово“. Повдигайки качествата си на по-високо духовно ниво, той освобождава Христовите творчески енергии – а това става посредством говора.

Говорът произтича от духовен източник, казва авторът и съветва той да се ползва като инструмент за постигане на мъдрост, любов и истина.

Говорът е свещен, а човекът е загубил съзнанието си за тази свещеност.

На друго ниво говорът издава същността на човека. Той показва неговия характер. Душата се изразява чрез него – чрез звука, и който е сензитивен, я усеща. По същата логика душата и характерността на цели народи се отразява в същността и звученето на техните езици.

зодиак, щайнтер, антропософия, висши йерархии, овен

Съвременни стилизирани изображения на Овен, вече напълно откъснати от първоначалния смисъл

Говорът днес масово се разбира и ползва превратно – загубил е за човечеството своята изначална същност, извлечена от духовния си източник. Душите със слабо развитие са подвластни на реклами, лозунги и авторитети, на речите на политици и демагози, загубвайки Истината в говора. Къса се връзката между думата и нейната същинска идея.

Нехармоничните Овни залитат към лъжа, желание за фалшифициране, за изкривяване на истината. Те отварят врата към грешки и плиткоумие. Но под влияние на своя мощен идеализъм, Овните имат потенциала да дирят истината, въпреки че ще срещат пречки по пътя към нея. Джоселин нарича Овена – знак на говора, което е със знак на равенство спрямо знак на истината. Но той категорично подчертава, че говорът на човека е Божествена мистерия, която се формира с помощта на Истината.

На практическо ниво Овен има способност да учи чужди езици и въобще е сетивен към говора. При определин обстоятелства той дори би могъл да стане лингвист.

Овен – символ на пролетта

Когато говорим за Овен, не можем да изчерпим всички аспекти, в които той се явява първи, новатор, основоположник – начало и врата, изходна точка. Знакът се асоциира с пролетта – не само като първи в кръга, но и както от пролетта започва възраждането на природата за нов цикъл. Овенът е свързан още с пролетното равноденствие и обновения живот.

В лекцията си „За живота на човека и земята“ (GA-349) Щайнер съветва правилно да наблюдаваме Космоса, като един от способите е спрямо изгряващото слънце. Само че тази точка се е измествала през 2160 години. Днес пролетната точка на равноденствие е на 21 март в Риби. Но 2160 г. по-рано, опреди раждането на Христос, тя се е намирала в Овен. Тоест се е изместила в обратна посока на зодиакалния кръг, както обичайно се извършва движението на точката на пролетното равноденствие (прецесия). Преди още толкова години (преди Овена) точката е била в Телец, по-рано — в Близнаци. Целият кръг от съзвездия се извърта за 25920 години – и Слънцето завършва своят пълен тур през Всемира.

Земята се е променяла във всяка епоха – през 2160 години. Равноденствена точка в Риби дава условия за високи планини с умъртвени и изсушени масиви. Същите условия са властвали и през предходната епоха на Риби.

Как да се възползваме от Овен

Всеки етап, в който има преобладаващи енергии на Овен, е подходящ за поставяне на нови цели, за започване на нови начинания, за обръщане към Духа и духовната дейност. Като знак на Възнесението, той дава енергия за обновяване и на практика – победа над смъртта.

зодиак, щайнтер, антропософия, висши йерархии, овен

Представите на хората за Възнесението в различни времена и култури

Овенът е носител на нови идеи, планове, възможности, предложения и нови мисли. Идеално е под силата на енергиите му да се измислят нови неща, да се обновява на физически план. Енергията, волята и силата, съчетани с подреденост и баланс, дават възможност тези идеи да стана печеливши и да се стигне до самата крайна точка, до целта.

Овенът е подходящ да бъде поставян начело. Той е за ръководни позиции, защото по-лесно е той да води, отколкото да бъде подкарван за работа. Има талант да организира и е по-слаб във фактическото реализиране на плановете си. Затова той трябва да бъде оставен да измисли начинанието, да надъха с ентусиазъм и да поведе „работната ръка“, но да я остави тя да реализира идеите му.

Всяка дейност на Овена, направлявана от Истината, е печеливша и успешна. Неговото предизвикателство е да работи за „усвояване“ на Истината. Защото както Джоселин казва, с поемането на Христовата истина в себе си, ние – човеците, се освобождаваме от оковите си към земното.

И накрая, Овенът е носител на справедливостта и чрез него тя може да осъществи превес сред хората.

джон джоселин зодии

Пътят на Овена е работа за придобиване на равновесие и стабилност, чрез които да установи направление. А със своята сила, при наличие на направление, Овенът напредва бързо и стига надалеч – до Христовото съзнание и издигане до саможертва.

––––––––––––––––

Допълнителна информация

* Овен е първата зодия, подвластна на издигащите се сили (те са такива до Везни). В човека тези издигащи се сили корелират с благородните му свойства, казва Рудолф Щайнер в своя лекция от 1908 г. (GA-102).

Взаимодействието на Зодиака със Земята се осъществява посредством сили, които се спускат и издигат (подробно разяснение – в предговора, посветен на „Медитации върху знаците на зодиака“ ТУК).

В цикъл от лекции за духовните йерархии (GA-110) той пояснява, че човекът е свързан с това, което се е случвало по време на оформянето на Слънчевата система от първичните огнени маси. Съзидателните сили на духовните йерархии застават в основата на човешките органи и системи. Старият Сатурн се върти и поставя човека в определено отношение с всеки знак от Зодиака, като така тялото се изгражда част по част.

Например когато Сатурн е в знака на Лъва, възниква сърцето. Когато минава през Рак, възниква гръдният кош. Симетрията на тялото идва от Близнаци. Главата се оформя, когато Сатурн е в знака на Овен.

Текста подготвиха:
Марина Илиева,
Г. Календеров

Източници:

  1. Джон Джоселин. Издание от 1993 г. на „Медитации върху знаците на Зодиака“. От издателство „Феномен“.
  2. „Въздействието на Духовните Същества върху човека“ (1908 г. GA-102) – Лекция от Рудолф Щайнер и др. негови трудове, посочени по-горе в текста.
  3. Лекция по астрология на д-р Инго Юнге в Стара Загора от 6 септември 2008 г.

Enjoyed this post? Share it!

 

Молим, коментирайте!

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *